Sidor

torsdag 3 juni 2010

Ska inte arbetslinjen stöttas?

Pratat med en ung ensamstående kvinna med småbarn. Pappan finns bara sporadiskt i periferin.

Kvinnan har lyckats få barnomsorgsplats på ett bra dagis, så gäller det då jobb. Visst hon har blivit erbjuden jobb som hon tvingats tacka nej till. På grund av att arbetena hon erbjudits också kräver arbete vissa kvällar och varannan helg.

Dagis är bara öppet kl 6.30 till 18.30, vardagar. Lugn, det är inte en person som alltid vill ha barnen på dagis dygnets alla timmar. Ibland kanske 12.30 till 20.00. Ibland lördag och söndag. Istället helledigt någon annan dag i veckan.

Men som ensamstående tvingas hon då tacka nej till de jobb hon erbjuds och vill ha.

Då blir hon utskriven ur Arbetsförmedlingen för att hon tackat nej till jobb. Där tas ingen hänsyn till att hon är ensamstående småbarnsförälder och bara kan jobba när barnomsorg finns.

Till sist är kanske socialtjänsten den siste ekonomiska tryggheten? Men nejdå, för att få hjälp därifrån måste man vara inskriven på Arbetsförmedlingen. För att vara inskriven på Arbetsförmedlingen måste man stå till arbetsmarknadens förfogande dygnets alla timmar. För att göra det måste man ha barnomsorgstid även på obekväm arbetstid då allt fler jobb innebär dessa arbetstider.

Men kommunen stöder tydligen inte alls arbetslinjen, utan erbjuder endast barnomsorg under bekväm arbetstid. Är det sådant moderatstyrda kommuner kallar för valfrihet?

2 kommentarer:

  1. Det är hemskt att arbetslösa behandlas värre än boskap i dagsläget. Det är bara att bocka djupt och ha hatten under armen.
    Kramisar<33

    SvaraRadera
  2. Lycka till med nya bloggen! Den här fungerar mycket bättre. Du kan klicka på mitt namn om du vill bli följare.
    Jag tycker det är förfärligt med hur människor behandlas av Försäkringskassa, AF och i vissa fall också avsin arbetsgivare. Jag har en kvinna i 40-årsåldern (från utomeuropeiskt land), som jag försöker hjälpa i kontakten med myndigheter. Jag ska berätta mer en annan gång.
    Nu tar jag själv en liten bloggpaus. Har mycket på gång och kommer átt bo hos dottern till och från i sommar. Resa bort i juli. Men jag kommer tillbaks efter den 15 juli hoppas jag!
    Trevlig sommar!
    kram
    /kajsastina

    SvaraRadera