Sidor

söndag 13 juni 2010

Nattis

En eloge till den borgerliga majoriteten som tänker öppna nattöppen barnomsorg ute i glesbygden. Jag är nästintill övertygad om att den behövs.

Men när jag läste detta i lokaltidningen står det inget om någon utredning som visar var i kommunen det är som störst behov av barnomsorg på obekväm arbetstid. Jag bara förutsätter att det måste finnas en sådan som grund för att ta beslut om var obekväm barnomsorg ska finnas först och främst. Är behovet som störst i t ex Bergshamra?

Den nya obekväma barnomsorgstiden är ett framsteg men hjälper inte ett dyft den ensamstående småbarnsmamman jag pratat med som bor inne i Norrtälje stad och inte äger en bil.

Därför är jag nyfiken på att få läsa den utredning som visar att behovet av den här typen av barnomsorg är större i de orter där den ska etableras, än i t ex Norrtälje stad, eller i Hallstavik eller Rimbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar